sobota, 16 lipca 2011

Czy jestem gotowy na zakup dużej papugi?

Przymierzasz się do kupienia dużej papugi, a nie miałeś wcześniej żadnych papug, lub jedną falistą czy nimfę? Przed kupnem, dokładnie przeczytaj ten artykuł, może pomoże Ci zrozumieć pewne fakty i pozwoli Ci w razie konieczności zrezygnowania z tego pomysłu.

Autor zdjęcia: Barbara K.

1. Jakie papugi określa się jako "te duże"?
Przede wszystkim wszystkie ary, żako, konury, amazonki : głównie te których długość ciała przekracza koło 35-40 centymetrów. "Wyjątkiem" jest senegalka, która to jest ptaszkiem mniejszym, ale charakter ma jak duzi przedstawiciele papuziej rodziny.
2. Kilka faktów:
Są one dużo bardziej wymagające od ptaków mniejszych, są często dużo głośniejsze, potrzebują większych klatek, niszczą dziobem drewniane, papierowe, materiałowe (itd) elementy w zasięgu ich wzroku, mogą mieć często problemy psychiczne, są długowieczne!
3. No właśnie, dlaczego? Jakie?
-Papugi pochopnie kupione, lub takie, o których przyszły właściciel niewiele się dowiedział są często zaniedbane. Dostają pożywienie i wodę, ale troski i głaskania brak. A taka oswojona (ręcznie karmiona) duża papuga (SZCZEGÓLNIE SAMOTNA!!!) potrzebuje przebywania z właścicielem, dłuuugo. Jak najdłużej. Jej oczekiwania wciąż rosną, -ptak chce robić z nami wszystko, przebywać 24 godziny na dobę razem z właścicielem, bo tak jest w stadach. Ale my nie możemy im tego zapewnić, więc zaczynają się kłopoty (papuga samookalecza się, rwie piórka) ,-nie zawsze oczywiście musi tak być,ale to częsta dość przypadłość. Zapewnienie im troski, miłości, a przede wszystkim partnera tego samego gatunku jest lekarstwem na takie problemy.


4. Przeciwskazania: dla kogo NIE polecam takiego ptaka:
1. Dla ludzi mieszkających w blokach (hałas papugi może przeszkadzać sąsiadom)
2. Dla ludzi mających tylko chwilową zachciankę, -to zwierzę żyje często kilkadziesiąt lat
3. Dla osób, które nic o papugach nie wiedzą (nie przeczytały żadnej książki, ani stron internetowych, nie rozmawiały z właścicielami papug)
4. Dla osób z tendencjami do porządku , wiecznego porządku: papuga rozwieje nasze sny na temat ciągłego porządku: rozrzuci ziarno, wyleje wodę, poobgryza kartki, drewno
5. Dla osób lubiących pospać: są sposoby na ranne krzyki papug, ale nie da się tego zwalczyć całkowicie
6. Dla osób, które obejrzały jeden filmik na youtubie o gadającej kakadu, i już chcących mieć takie zwierzę: nic pochopnie!!!
mniejsze papugi również "syfią"!
7. Dla alergików!
INFORMACJA! NIE kupujcie nigdy dużych ( ani żadnych papug) bo zachwycił Was show papuzi w np. zoo czy innym parku, gdzie ary robią sztuczki i gadają.
To duży błąd, -przez który cierpi tak wiele papug...
Dokładnie to przemyślcie!!

Magda
PS. Dziękuję bardzo serdecznie pani Barbarze K. za pozwolenie na opublikowanie zdjęcia pięknego kakadu, (pierwsze zdjęcie w tym tekście).
Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam.



7 komentarzy:

  1. Ja odnośnie punktu trzeciego - od 6 lat marzyłam o papudze, ale nie kupowałam bo nie miałam warunków (młodsze krzykliwe rodzeństwo, małe mieszkanie, pies, często mnie nie było) teraz mieszkam sama i pracuję w domu
    i Twoim zdaniem NIGDY nie powinnam kupić żadnej papugi, tylko dlatego, że nigdy żadnej nie miałam?
    Myślę, że trochę przesadzasz, dorosły człowiek jest na tyle odpowiedzialny, że potrafi się odpowiednio dokształcić tak aby dobrze zadbać o swoje zwierzątko.

    OdpowiedzUsuń
  2. i rozumiem, że miałaś swoją papugę od urodzenia :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie , nie o to mi chodziło. Możliwe, trochę przesadziłam, ale nie wiem czy zrozumiałaś moje "przesłanie" tak jak bym tego chciała. Nie wiem w czym zrobiłam błąd, -skąd wzięło się nieporozumienie. Chodziło mi o to, że ktoś kto miał może falistą (to do dzieci i nieodpowiedzialnych osób) nie powinien od razu kupować stada kakadu. "Swoją hodowlę rozkręcaj powoli" - przeczytałam w którejś z papuzich książek. I nie chodzi mi o to,, że trzeba mieć paputa od urodzenia ale o to, że nie powinno się myśleć tak: poradziłam sobie z falistą, poradzę i z arą! Stop pochopnemu kupnu papug ; )
    Uwierz mi, że może nie Ty, ale ktoś nieodpowiedzialny mógłby kupić kakadu , nie poradzić sobie z papugą i wyrywającą sobie piórka (choroba psychiczna-skoro interesujesz się tak długo papugami pewnie wiesz o co chodzi) sprzedać ptaka. Źle mnie zrozumiałaś, stąd ten problem. Ty jako osoba "marząca" o papudze od tylu lat pewno poradzisz sobie z jej wychowywaniem , ale niektórzy mogliby nie poradzić sobie z tym obowiązkiem

    pozdrawiam serdecznie : )

    OdpowiedzUsuń
  5. Jeszcze jedno: osoba która tylko chwilowo zachwyciła się papugami w zoo czy innym parku, nie może kupić stada kakadu . To wymagające ptaki a bez odpowiedniej wiedzy możemy źle je wychować, na wrzaskliwe, dziobate i agresywne ptaki.- o to mi chodziło. Nie o to, żeby jako niemowlę dostawać papugę : )

    OdpowiedzUsuń
  6. więc można ten podpunkt zmienić na:
    3. Dla osób, które nic o papugach nie wiedzą (nie przeczytały żadnej książki, ani stron internetowych, nie rozmawiały z właścicielami papug)

    to tylko taka propozycja :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo dziękuję. Faktycznie zmienię ten podpunkt bo źle się wyraziłam.
    Dziękuję za pomysł i jego podsunięcie.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń